Monografie, Prace zbiorowe


Monografie pracowników


okladka_druk-7-mm_23-11-2023_strona_1-scaled.jpg

M. Moczulska, Zaangażowanie pracowników. Perspektywa koopetycji w organizacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2023.

Nieustanny rozwój techniki i technologii powoduje „spłaszczanie się świata/kurczenie rynku”, co dla organizacji oznacza zwiększanie obszaru konkurowania, a jednocześnie wzrastające tempo działania oraz nasilającą się nieprzewidywalność i niepewność funkcjonowania. Turbulencja otoczenia1 wymaga ciągłej elastyczności przedsiębiorstw i szybkiego reagowania na zmiany – tworzenia zdolności do nieustannego adaptowania, dokonywania przeobrażeń. Konieczne staje się jednoczesne myślenie i działanie, łączące teraźniejszość z przyszłością. W takich warunkach zmianie ulega także podejście do zarządzania. Wprowadza się m.in. rozwiązania umożliwiające zarządzanie wiedzą – dzielenie się nią, tworzenie nowej. Należą do nich zarówno techniki i metody zarządzania jak również struktury organizacyjne ułatwiające komunikowanie się, uczenie czy współpracę. Zmienia się charakter pracy. Pracownicy niejednokrotnie powinni wykonywać wiele różnych zadań, poszukiwać rozwiązań, dbać o ich jakość.

okladka_business_models_saniuk.jpg

S. Grabowska, S. Saniuk, Business Models for Industry 4.0 Concepts and Challenges in SME Organizations, Routledge - Taylor & Francis Group, London 2023.

Utilizing Industry 4.0 technologies is essential to meet consumer expectations of personalized products and services, but not without obstacles and challenges. This book provides comprehensive knowledge of the operating conditions and challenges of small- and medium-sized enterprises operating in the era of Industry 4.0 and proposes a Business Model 4.0 concept. The authors provide insights on the general conditions for the development of Economy 4.0 and Society 5.0, the expectations of modern consumers in product personalization, customization, servitization and the SME sector’s requirements. In addition, the book offers a business model of cooperation between enterprises and the concept of rapid network prototyping methodology for implementing personalized products. It proposes the creation of e-business platforms that will allow for better customer integration with the manufacturer and the possibility of greater involvement in product configurations.

The empirical research offered in this book will provide valuable insights for scholars and upper-level students across business disciplines, including strategic management, entrepreneurship, technology and innovation management.

okladka_saniuk_pwe.jpg

A. Adamik, S. Grabowska, S. Saniuk, Model biznesu w środowisku Smart World, PWE, Warszawa 2023.

Celem książki jest podjęcie próby identyfikacji, charakterystyki i usystematyzowania elementów koncepcji Smart World, a także przedstawienie kluczowych dla współczesnych organizacji uwarunkowań skutecznego funkcjonowania w jej środowisku, które determinują architekturę nowoczesnych modeli biznesu. Opracowanie ma także służyć określeniu kierunków inteligentnego rozwoju środowisk biznesowych i okołobiznesowych dla potrzeb skuteczniejszego upowszechnienia wymagań współczesności i praktycznej realizacji towarzyszących temu procesowi zmian, w tym cyfryzacji, automatyzacji, usieciowania czy otwierania się współczesnego świata na szeroko pojętą współpracę oraz problemy środowiskowe i społeczne.

krajowy-system-innowacji-2-0_2493_1200.jpg

A. Świadek, Krajowy System Innowacji 2.0, CeDeWu, Warszawa 2021.

Niniejsza książka jest kwintesencją i zwieńczeniem 12 lat pracy naukowo-badawczej autora wraz z pracownikami Katedry Innowacji i Przedsiębiorczości oraz studentami Uniwersytetu Zielonogórskiego. W tym czasie przebadano ankietowo ponad 15 tys. przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego w Polsce w poszukiwaniu systemowych prawidłowości w zakresie realizowanej tam działalności innowacyjnej. Holizm, ewolucjonizm i instytucjonalizm stały u podstaw przyjętego tu konstruktu badawczego. Reguł rządzących systemem nie można zrozumieć z perspektywy jednostki (przedsiębiorstwa) i uogólnień metodą dedukcji, przeniesienia ich na pełną zbiorowość podmiotów gospodarczych. Stąd koncept, aby zbadać możliwie dużą ich grupę i ocenić, jakie zasady rządzą krajowym systemem innowacji w Polsce. To autorskie studium badawcze bazuje na jedno- i wieloczynnikowych modelach probitowych i logitowych wyestymowanych na grupach 5209 i 6284 przedsiębiorstw przemysłowych w dwóch okresach – lata 2009-2013 i 2013-2018, wzbogaconych o walidację statystyczną. Próba dwukrotnego przebadania blisko 80 tys. przedsiębiorstw trwała 10 lat. Poza autorskim systemowym badaniem ankietowym autor skorzystał z danych skumulowanych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny i Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce. Dzięki nim rozszerzono badanie ankietowe o dane ogólnopolskie dla przemysłu, instytucji wsparcia i sfery B+R w Polsce w latach 1994-2018. Na podstawie przeprowadzonego studium literaturowego i dwóch równoległych badań empirycznych autor sformułował szereg kierunków i uwag, nierzadko krytycznych i zmiennych w czasie, pod adresem prowadzonej w Polsce polityki innowacyjnej, zwracając uwagę na jej częstą nieadekwatność w stosunku do potrzeb gospodarki. Specyfika kraju i poziom jego dojrzałości społeczno-ekonomicznej to naturalne okoliczności wymagające uwzględnienia w programowaniu długofalowego rozwoju.

T. Borys, B. Poskrobko, S. Czaja, Warsztat naukowy ekonomisty, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2020.

Pomysł na książkę jest efektem doświadczeń autorów w promowaniu młodych adeptów nauki w zakresie dyscyplin ekonomicznych. Każdy z nas zadawał sobie pytania: dlaczego w recenzowanych pracach naukowych (od artykułu do rozprawy habilitacyjnej) pojawia się tak dużo uchybień metodycznych i formalnych, a niektóre z nich zawierają także błędy merytoryczne?, dlaczego rozprawy naukowe na uzyskanie stopnia doktora, a szczególnie doktora habilitowanego nie są publikowane w renomowanych wydawnictwach o ponadkrajowym zasięgu?, dlaczego nie ma nawet takich rekomendacji w recenzjach zarówno wydawniczych, jak i oceniających dorobek? Wspólnie uznaliśmy, że jedną z przyczyn jest słabość warsztatu naukowego polskich ekonomistów młodego pokolenia. Niniejsza monografia składa się z dziewięciu rozdziałów, spośród których trzy pierwsze to problemy podejmowane po raz pierwszy w polskiej i światowej literaturze poświęconej warsztatowi pracy naukowej ekonomisty.

graczyk_okladka_ii_wydanie_strona_1.jpg

K. Graczyk, G. Nakielski, T. Tabaczniuk, Wybrane elementy zarządzania kryzysowego w administracji państwowej i samorządowej na podstawie wytypowanych województw, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.

Współcześnie, funkcjonowanie wielu sfer administracji publicznej, a w jej ramach struktur zarządzania kryzysowego, jest uzależnione od ilości i jakości informacji, sprawności środków technicznych i programowych informatyki. Jest to spowodowane przede wszystkim dynamiką oraz ilością zachodzących zjawisk, procesów i wynikającym z tego wzrostem zapotrzebowania na informacje – podstawie, których są podejmowane są działania. Zarządzanie kryzysowe (ZK) jest procesem informacyjno-decyzyjnym. Trudnym, wręcz niemożliwym jest skuteczne funkcjonowanie systemu zarządzania kryzysowego w Polsce, w tym też na szczeblu gminy/powiatu, bez sprawnego, efektywnego systemu kierowania. Wynika to z mnogości uczestników systemu ZK oraz w znacznej mierze, nieprzewidywalności i związanym z tym wprost – deficytem czasowym. To z kolei wymusza stwierdzenie, że wspomaganie informatyczne procesów decyzyjnych jest tym elementem całego systemu zarządzania kryzysowego, od którego zależy w zdecydowanej mierze jego sprawne i efektywne działanie.

T. Borys, M. Kusterka-Jefmańska (red.), Statystyka z prostej perspektywy teorii zbiorów, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2019.

W podręczniku omówiono zagadnienia wprowadzające, takie jak: pojęcie, zakres i użyteczność statystyki, standardy i systemy statystyki publicznej, kryteria jakości danych i ważniejsze bazy danych statystycznych oraz podstawowe pojęcia statystyczne, a następnie poruszono m.in. kwestie dotyczące analizy statystycznej cechy (w tym zmiennej losowej) jednowymiarowej, wielowymiarowego ujęcia analizy statystycznej i metod wnioskowania statystycznego. Książka zawiera charakterystykę podstawowych programów statystycznych i zestawy zadań kontrolnych wraz z odpowiedziami. Podręcznik daje czytelnikom możliwość poszerzania wiedzy, czemu służą wskazane przez autorów źródła cytowane i zalecane.

J. Zarębska, Zagospodarowanie odpadów opakowaniowych w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym – istota, narzędzia, komunikacja środowiskowa, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.

Zasoby naturalne, jako wszelkie występujące na Ziemi naturalne dobra możliwe do wykorzystania przez człowieka, stanowią podstawę funkcjonowania gospodarki na całym świecie oraz mają wpływ na jakość ludzkiego życia. Zasoby to nie tylko surowce nieodnawialne (ograniczone), takie jak: paliwa, minerały i metale, lecz również odnawialne (uzupełniane w sposób ciągły lub sezonowo), takie jak: roślinność, zwierzęta, gleba, woda, powietrze, ekosystemy. Zapotrzebowanie na wszystkie zasoby (szczególnie złoża kopalin) ciągle wzrasta, tak jak wzrasta liczba ludności na świecie oraz konieczność zaspokajania ich potrzeb. Od czasu rewolucji przemysłowej w gospodarkach utrwalił się model linearny, który zakładał powszechność i obfitość występowania zasobów, co skutkowało powstaniem gospodarki „rabunkowej” opartej na zasadzie „wydobądź zasoby, wyprodukuj towar, zużyj i wyrzuć”.

produkty_3128-250x330.jpg

A. Ludwiczak, Zarządzanie procesami w administracji samorządowej: doskonalenie z wykorzystaniem lean government, Difin, Warszawa 2018.

Książka w interesujący sposób rozszerza wiedzę w zakresie nowoczesnego zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego, dostępną na polskim rynku wydawniczym. Jest ona skierowana zarówno do teoretyków jak i praktyków zarządzania w administracji publicznej. Może przyczynić się do zmiany spojrzenia na realizowane w urzędach zadania wielu menadżerów publicznych. Przedstawia aktualny stan dojrzałości procesowej jednostek samorządowych oraz wskazuje na kierunki działań, które powinni podejmować menadżerowie publiczni aby zwiększać skuteczność i efektywność funkcjonowania urzędów i tym samym lepiej spełniać potrzeby i oczekiwania klientów, którymi przecież wszyscy jesteśmy.

krajowy-system-innowacji-w-polsce_2133_1200.jpg

A. Świadek, Krajowy System Innowacji w Polsce, CeDeWu, Warszawa 2017.

Książka jest efektem ponad dziesięciu lat pracy naukowo-badawczej autora, którą rozpoczął w Uniwersytecie Szczecińskim i kontynuował od 2010 roku wraz z zespołem w Uniwersytecie Zielonogórskim. W tym czasie przebadano ankietowo ponad 7000 przedsiębiorstw sekcji przetwórstwo przemysłowe w Polsce w poszukiwaniu systemowych prawidłowości w zakresie realizowanej tam działalności innowacyjnej. Reguł rządzących systemem nie można zrozumieć z perspektywy jednostki (przedsiębiorstwa) i uogólnień, metodą dedukcji, przekładając na pełną zbiorowość podmiotów gospodarczych. Stąd pomysł, aby zbadać możliwie dużą ich grupę i ocenić jakie zasady rządzą krajowym systemem innowacji w Polsce. To oryginalne studium badawcze bazuje na analizach statystycznych przeprowadzonych na grupie 5209 przedsiębiorstw przemysłowych docelowo przyjętych do końcowych obliczeń (warstwowanie regionalne). Próba przebadania blisko 80 000 przedsiębiorstw trwała sześć lat. Poza autorskim systemowym badaniem ankietowym, autor skorzystał z danych skumulowanych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny i Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce. Dzięki nim dopełniono badanie przemysłu analizami instytucji otoczenia biznesu oraz sfery B+R w Polsce w latach 1994-2014. Dzięki przeprowadzonym bogatym studiom literaturowym i dwóm równoległym badaniom empirycznym, autor sformułował szereg uwag, nierzadko krytycznych, pod adresem prowadzonej w Polsce polityki innowacyjnej, zwracając uwagę na jej częstą nieadekwatność w stosunku do potrzeb gospodarki. Specyfika kraju i poziom jego dojrzałości społeczno-ekonomicznej, to naturalne okoliczności wymagające uwzględnienia w programowaniu jego długofalowego rozwoju.

Rozmieszczenie funkcji organicznych w strukturze wieloczłonowego podmiotu gospodarczego

D. Sobotkiewicz, Rozmieszczenie funkcji organicznych w strukturze wieloczłonowego podmiotu gospodarczego, Difin, Warszawa 2015.

W monografii przedstawiono problematykę zmian w rozmieszczeniu funkcji organicznych w strukturze krajowych i zagranicznych grup kapitałowych. Autor omówił kierunki przemieszczania funkcji, przyczyny je wywołujące, skutki i korzyści z relokacji funkcji dla całej organizacji wielopodmiotowej. W pracy wykazano jakie występują tendencje w zarządzaniu dużymi przedsiębiorstwami w zakresie przemieszczanych funkcji. Czy mamy do czynienia z centralizacją czy z decentralizacją zarządzania? Autor zidentyfikował faktyczne kierunki przemieszczania funkcji i omówił jakie rodzą one konsekwencje dla całej organizacji wielopodmiotowej m.in. w kontekście pracowników, struktury organizacyjnej. Przedstawione w pracy rozwiązania organizacyjne mogą być wykorzystane w doskonaleniu struktury organizacyjnej.

 

J. Zarębska, Ekologiczne i ekonomiczne aspekty gospodarki odpadami opakowaniowymi w województwie lubuskim, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

Publikacja powstała w ramach projektu badawczego własnego nr N N112 339438 w dyscyplinie makro- i mikroekonomii pod tytułem Ocena poziomu ekoefektywności gospodarki odpadami w województwie lubuskim w kontekście rozwoju zrównoważonego. Analiza systemowa z wykorzystaniem techniki LCA i GIS do optymalizacji gospodarki odpadami. Celem publikacji jest pokazanie możliwości implementacji LCA do gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi zarówno w aspekcie ekologicznym, jak i ekonomicznym. Uwzględnienie przy tym warunków lokalnych województwa lubuskiego w gospodarce odpadami może przyczynić się w dalszych badaniach do powstania lokalnej bazy danych dotyczącej opakowań i odpadów opakowaniowych, optymalizacji systemu, stymulowania rozwoju rynku surowców wtórnych, poprawy ekoefektywności oraz do określenia kosztów i korzyści efektów zewnętrznych gospodarki odpadami opakowaniowymi . LCA usprawni działanie gospodarki odpadowej (a w tym szczególnie gospodarki opakowaniowej i odpadów opakowaniowych), jej optymalizację, stworzenie bazy danych oraz zmniejszenie kosztów zewnętrznych dla województwa.

 

B. Cupiał, Zarządzanie systemem gospodarki odpadami przez samorządy województwa lubuskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

Publikacja powstała w ramach projektu badawczego własnego nr N N112 33 9438 w dyscyplinie makro- i mikroekonomia pod tytułem „Ocena poziomu ekoefektywności gospodarki odpadami w województwie lubuskim w kontekście rozwoju zrównoważonego. Analiza systemowa z wykorzystaniem techniki LCA i GIS do optymalizacji gospodarki odpadami”. Celem publikacji jest prezentacja gospodarki odpadami w województwie lubuskim jako działania podlegającego planowaniu i zarządzaniu systemowemu przez podmioty publiczne – samorządy terytorialne, które realizują to zadanie w ramach tak zwanych ustawowych zadań własnych. Przedstawienie gospodarki odpadami jako działania planowego, celowego (i zintegrowanego) w świetle specyfiki metod i instrumentów stosowanych w samorządach województwa lubuskiego miało na celu ocenę gospodarności, jej efektywności oraz możliwości optymalizacji za pomocą dostępnych metod i technik.

 

W. Danielak, Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2012.

W monografii zaprezentowano kompleksowe analizy kształtowania i zastosowania kapitału relacyjnego w działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Opracowane w pracy modele zarządzania relacjami, kapitału relacyjnego i wdrożenia kapitału relacyjnego do praktyki systematyzują wiedzę na temat, w jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa kształtują kapitał relacyjny, jako kluczowy zasób współdziałania przedsiębiorstw osadzony w procesach wymiany relacyjnej. Wartości użytkowe pracy mogą docenić biznesmeni, menedżerowie, którzy otrzymują w postaci case-study konkretne wskazania jak budować i kształtować kapitał relacyjny i jakie z tego są korzyści dla firm.

produkty_1570-250x330.jpg

A. Świadek, Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa 2011.

Głównym celem pracy jest przedstawienie dynamicznych i strukturalnych czynników odpowiedzialnych za aktualny kształt regionalnych systemów innowacji w Polsce, a w konsekwencji stworzenie warunków brzegowych dla modelowej, regionalnej sieci innowacji uwzględniającej specyfikę kraju i jego regionów, ze szczególnym rozpoznaniem ośmiu przypadków województw.

moczulska-1.jpg

M. Moczulska, Bezpośrednia partycypacja pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Możliwości, przesłanki, uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.

Publikacja powstała z myślą o praktykach zarządzania, w tym menedżerach, trenerach i studentach, którzy są zainteresowani efektywnym wykorzystywaniem współczesnych metod zarządzania sprzyjających rozwojowi przedsiębiorstwa oraz osiąganiu wyznaczonych celów. Jej powstanie nie byłoby możliwe bez udziału pracowników i kierowników, zatrudnionych w przedsiębiorstwach województwa lubuskiego. Trzeba zaznaczyć, że decyzja o podjęciu badań była wynikiem analizy literatury przedmiotu, która wykazała, że badania nad bezpośrednią partycypacją prowadzone są głównie w USA i Wielkiej Brytanii, a zatem w krajach o innych uwarunkowaniach historycznych, kulturowych i społecznych. Jak dowodzi praktyka, implikacja rozwiązań bez modyfikacji uwzględniającej szeroko pojęte otoczenie, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa, nie przynosi przewidywanych skutków.

 

190606-352x500.jpg

P. Łychmus, Coaching oparty na wiedzy w treningach kierowniczych, C.H. Beck,  Warszawa 2010.

W książce ukazano możliwości wykorzystania metody coachingu do transferu wiedzy podczas treningów kierowniczych. Poza wywodem teoretycznym zawarto wskazówki praktyczne dotyczące coachingu opartego na wiedzy w różnych typach treningów (m.in. relaksacyjnym, interpersonalnym, decyzyjnym, negocjacji, zdrowotnym, asertywności, twórczości oraz antystresowym). Ta część pracy jest rezultatem badań empirycznych prowadzonych przez Autorkę oraz jej doświadczeń praktycznych. W książce przedstawiono między innymi: istotę i model coachingu opartego na wiedzy oraz możliwości jego wykorzystania w treningach kierowniczych, metody i techniki treningowe z perspektywy transferu wiedzy, warunki skuteczności coachingu opartego na wiedzy oraz procedury i modele coachingu opartego na wiedzy w treningach kierowniczych.

 

352x500.jpg

M. Graczyk, Zarządzanie inwestycjami komunalnymi. Dobra praktyka w pozyskiwaniu funduszy europejskich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2007. 

Książka składa się z czterech rozdziałów traktujących w sposób kompleksowy problem zarządzania inwestycjami w gminie - od poziomu zarządzania strategicznego, po poziom operacyjny na którym realizowane są poszczególne projekty inwestycyjne. Pozycja wychodzi naprzeciw wymaganiom, jakie stawia projektom inwestycyjnym Unia Europejska. Zawiera ona szerokie kompendium wiedzy na temat właściwego przygotowania wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych oraz omawia wszystkie etapy realizacji inwestycji komunalnych w gminie z modelami rozwiązań organizacyjnych. Książka wypełnia lukę na rynku wydawniczym w tym zakresie. Przeznaczona jest dla studentów i słuchaczy studiów podyplomowych na kierunku zarządzania oraz inżynierii środowiska, ale również dla praktyków samorządowców, dla których opanowanie dobrej praktyki zarządzania inwestycjami jest krokiem w stronę wzrostu atrakcyjności gospodarczej i innowacyjności gmin.

 

komunikowanie-sie-w-organizacji-janina-stankiewicz156394-l.jpg

J. Stankiewicz, Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław 2006.

W monografii przedstawiono znaczenie komunikowania się w realizacji podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Zaprezentowano istotę procesu porozumiewania się, jego etapy, podstawowe prawa i funkcje, które może on spełniać. Przybliżono komunikowanie werbalne, poświęcając wiele refleksji aktywnemu i skutecznemu słuchaniu oraz komunikowanie się niewerbalne, przedstawiając zespoły zachowań pozawerbalnych i ich interpretację. Ukazano także elementy skutecznej korespondencji służbowej, jej struktury oraz cechy wystąpień publicznych, funkcje zebrań i ich typy. Książka adresowana jest do wszystkich, którzy w swojej pracy zawodowej muszą kontaktować się z innymi.

 

J. Stankiewicz, Socjologia organizacji, Wydwnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Inżynierskiej, Zielona Góra 1996.

Monografia porusza współczesne zagadnienia związane z zarządzaniem ludźmi w organizacji tak ujęte, iż dostarcza czytelnikowi wiedzy zarówno z kultury organizacji, kształtowania interpersonalnych relacji w grupach pracowniczych, jak i modyfikowania zachowań organizacyjnych czy kierowania konfliktami. Ukazano dorobek wielu socjologów zachodnich i polskich. Starano się odpowiedzieć na pytanie: czy można bezrefleksyjnie przenosić wzorce struktur organizacyjnych, stylów kierowania czy sposobów motywowania z jednych społeczeństw do innych? Ważny element każdej organizacji, jakim są grupy pracownicze ukazano z perspektywy istotnych czynników warunkujących realizację zadań przez ich członków, możliwości modyfikowania zachowań organizacyjnych..

 

J. Stankiewicz, Wstęp do socjologicznej teorii innowacji technicznych, Wydwnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Inżynierskiej, Zielona Góra 1991.

Przedmiotem rozważań jest związek między innowacjami technicznymi i wyznaczającymi je uwarunkowaniami. Wiedzę na ten temat czerpano ze źródeł opisujących społeczeństwa istniejące w okresie ostatnich pięciu tysięcy lat. Wykorzystano empiryczne i syntetyczne opracowania socjologiczno-historyczne i materiały historyczne oraz wyniki własnych badań empirycznych. Uzyskana wiedza na temat interesującego autorkę związku dotyczy trzech typów społeczeństw, skrótowo i upraszczająco nazwanych: preindustrialne (wczesne i późne), industrialne (klasyczne i nowoczesne) oraz zmierzające do postindustrialności. W rezultacie monografia daje odpowiedź na pytania: czy i na ile innowacje techniczne różnicują i określają życie społeczne, jakie niosą zagrożenia i jakiego wymagają zastanowienia? Zaprezentowane twierdzenia obrazują konieczne i zarazem wystarczające społeczne warunki pojawiania się i upowszechnienia innowacji technicznych w społeczeństwach różnego miejsca i czasu.

 


Prace zbiorowe


od_praktyki_do_teorii_zarzadzania.png

Danielak W., Niewiadomski P., Sobotkiewicz D. (red. nauk.), Od teorii do praktyki zarządzania – wybrane zagadnienia nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauki o bezpieczeństwie, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 20204.  

Książka na styku teorii i praktyki w interesujący sposób porusza wybrane zagadnienia nauki o zarządzaniu oraz nauki o bezpieczeństwie. W części pierwszej autorzy skupili uwagę na dojrzałość strategii jako przesłance bezpiecznego funkcjonowania organizacji, zastosowaniu wielokryterialnej analizy decyzji w wyborze dostawców, doskonaleniu procesu produkcji z wykorzystaniem metody FTA, oraz podejściu relacyjnym do zarządzania łańcuchem dostaw. W części drugiej podjęli rozważania w zakresie efektywność współpracy pomiędzy podmiotami nauki i biznesu w okresie pandemii COVID-19, wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu w odniesieniu do pokolenia Z, a także kryzysu pandemicznego w kontekście cofnięcia się procesów równościowych w kontekście zarządzanie kulturą płci. W części trzeciej poświęcono uwagę zarządzaniu bezpieczeństwem organizacji. W części tej autorzy poddali dyskusji  takie zagadnienia jak, bezpieczeństwo w systemach logistycznych przedsiębiorstw, rolę Wojsk Obrony Terytorialnej w zarządzaniu kryzysowym w czasie pandemii COVID-19, wykorzystanie wybranych innowacyjnych rozwiązań zarządzania sferą bezpieczeństwa publicznego przez Policję, oraz gwarant w sytuacjach kryzysowych producentów części i podzespołów środków transportu rolniczego.

rynkowa-usluga_poprawiona-okladka-scaled.jpg

A. Wilczyńska-Strawa, E. Gutowska, M. Mazurkiewicz, M. Chojnacka, P. Gutowski, Jakość rynkowej usługi transportowej w dobie zagrożeń i niebezpieczeństw współczesnego świata. Ocena z perspektywy użytkowników, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2023.

Niezależnie od miejsca czy czasu, w którym się znajdujemy, każdy nabywca rynkowej usługi transportowej zakłada, że wydane pieniądze związane z zakupem danej usługi przyniosą oczekiwane zadowolenie. Spośród wielu determinant, które wpływają na satysfakcję klienta w sferze transportu, można wskazać czas podróży, komfort, udogodnienia, sprawną obsługę klienta, atrakcyjność ceny usługi, bezpieczeństwo. Istnieje powszechna opinia, że usługi transportu lotniczego i morskiego uznawane są za najbezpieczniejszą formę transportu. Perspektywa oceny jego użytkowników w tej kwestii mogła się diametralnie zmienić po pojawieniu się pandemii COVID-19 oraz agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Aspekt ten zainteresował grupę naukowców z różnych centrów naukowych w Polsce, którzy chcieli przekonać się m.in., jaka jest aktualna opinia pasażerów na temat destynacji podróży, czynników, które gwarantują jakość rynkowej usługi transportowej i jego bezpieczeństwa, oraz który środek transportu mógłby być preferowany przez podróżnych w obecnej sytuacji międzynarodowej.

wspolczesne_trendy_w_logistyce.jpg

K. Huk, M. Kurowski, A. Perzyńska (red.), Współczesne trendy w logistyce. Procesy logistyczne w zarzadzaniu przedsiębiorstwem, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2023.

Niniejsza publikacja ma charakter monografii wieloautorskiej i stanowi rozważania w zakresie usprawniania, a także automatyzacji, wdrażania nowych rozwiązań i systemów w obszarze transportu i spedycji, magazynowania, dystrybucji, analizy kosztów na działania logistyczne, systemów IT dla logistyki, działań proekologicznych.
Jest to kolejna pozycja z cyklu „Współczesne trendy w logistyce”, która ma stanowić odpowiedź na pytania w jakim kierunku podąża logistyka. W niniejszej monografii naukowej poruszono tematykę współczesnych trendów w logistyce w ujęciu mikro- procesów logistycznych. Opracowanie jest efektem współpracy środowiska naukowego i młode-go pokolenia studentów wkraczających w świat nauki. Współpraca ta przyniosła znakomite rezultaty w zakresie eksploracji nowych obszarów badawczych. Mamy nadzieję, że spełni ona oczekiwania czytelników i będzie inspiracją do kolejnych badań.

wtl_turbulentne_otoczenie.jpg

K. Huk, M. Kurowski, K. Witkowski (red.), Współczesne trendy w logistyce. Logistyka w turbulentnym otoczeniu, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2023.

Niniejsza publikacja ma charakter monografii wieloautorskiej i dotyczy zagadnień z zakresu funkcjonowania logistyki w turbulentnym otoczeniu. Jej celem jest pokazanie zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, które niewątpliwie oddziaływały na poszczególne podmioty i zarządzanie logistyczne. Ponadto autorzy podjęli próbę opisu nowych rozwiązań i zmian, które w przyszłości będą siłą napędową logistyki. Podjęty przez autorów temat oscyluje w około szeroko pojętej logistyki. To szerokie ujęcie poruszanego tematu dotyczy pojazdów autonomicznych zarówno w transporcie drogowym, jak i morskim, wykorzystania sztucznej inteligencji dla działań logistycznych, to również analiza obecnego rynku w zakresie usług kurierskich i dostawy przesyłek, rozwoju elektromobilności i dostosowania obecnej infrastruktury do nowej rzeczywistości, wykorzystanie ekologicznego transportu w logistyce miejskiej, a także nowe wyzwania tejże koncepcji. Autorzy niniejszej monografii poruszyli ponadto tematykę wpływu pandemii Covid-19 na procesy logistyczne, zachowania konsumentów. Podobnej analizie podane zostały skutki napaści Rosji na Ukrainę i jej wpływu na gospodarkę w tym funkcjonowanie polskich firm, zwłaszcza tych z branży transportowo- spedycyjnej. Praca jest efektem prowadzonych badań naukowych z zakresu logistyki, a także ma charakter interdyscyplinarny. Jej zamierzeniem była próba podjęcia współpracy naukowej pomiędzy pracownikami naukowo- dydaktycznymi a studentami, w wyniku której powstało wiele interesujących i wartościowych opracowań. Jest to już trzecia część z cyklu „Współczesne trendy w logistyce”, której celem jest przybliżenie aktualnych problemów i kierunków rozwoju logistyki oraz łańcuchów dostaw. Jej kolejna, a obecna część jest odpowiedzią na aktualne problemy pojawiające się w wyniku gwałtownych zmian za-chodzących w otoczeniu.

9781032532745_zarembska.jpg

D. Lewicka, J. Zarębska, R. Batko, M. Woźniak, D. Cichoń, B. Tarczydło, M. Pec, Circular Economy in the European Union: Organisational Practice and Future Directions in Germany, Poland and Spain, Routledge - Taylor & Francis Group, London 2023.

Circular Economy in the European Union: Organisational Practice and Future Directions in Germany, Poland and Spain presents the EU's journey towards a Circular Economy (CE), identifying significant organizational practices in this gradually adopted field among member countries. The book also aims to develop and propose innovative initiatives and practices for implementing CE across various economic sectors in selected EU countries, such as Poland, Spain and Germany. Covering topics which include the implementation of CE in the EU and worldwide, green employee behaviors, corporate social responsibility in creating pro-environmental attitudes and models of eco-digital factory transformation in SMEs, the book emphasizes the importance of innovative, environmentally friendly, low-waste, and low-emission technologies. Consisting of thirteen interconnected chapters, it discusses the challenges and opportunities of CE, the importance of business engagement in addressing social and environmental problems, and provides practical examples of innovative solutions in various sectors. This volume will be of great interest to students and scholars of circular economy, corporate governance, business ethics and sustainable business, as well as entrepreneurs, managers, government representatives, and non-governmental organizations active in CE.

projakosciowe_koncepcje_zarzadzania.png

A. Piasecka, A. Ludwiczak, M. Tutko, Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021.

W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele sprawdzonych koncepcji zarządzania, w tym zarządzania jakością, które dostarczają organizacjom niezbędnych instrumentów wspomagających poprawę ich funkcjonowania. W niniejszej monografii uwagę poświęcono trzem z nich, tj. Total Quality Management (TQM), lean management oraz kaizen. Charakteryzują się one naciskiem na nieustanne dążenie do doskonałości działań i wydają się być koncepcjami zarządzania wartymi uwagi władz uczelni. Są też ze sobą ściśle powiązane, a wręcz się wzajemnie uzupełniają. Mimo,że zagadnienie implementacji TQM, lean management oraz kaizen w szkołach wyższych w literaturze światowej jest już częściowo dyskutowane, to takich opracowań analizujących potencjał tych koncepcji w zarządzaniu uczelniami w Polsce nadal jest niewiele. Niniejsza monografia wpisuje się w tę lukę. Jej celem jest zaprezentowanie możliwości zastosowania TQM, lean management oraz kaizen w szkołach wyższych, dyskutując istotę tych koncepcji oraz ilustrując rozważania praktycznymi przykładami wykorzystania w środowisku akademickim.

W. Danielak, D. Mierzwa, K. Bartczak, Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce: szanse i zagrożenia rynkowe, Wydawnictwo Exante Wrocław 2017.

W warunkach dynamicznego otoczenia na znaczeniu zyskuje posiadanie aktualnej wiedzy o uwarunkowaniach ograniczających oraz pozwalających rozwijać działalność małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). W publikacji zamieszczono wybrane aktualne problemy związane z funkcjonowaniem sektora MSP.  Zagadnienia związane z potencjałem, przewagami konkurencyjnymi, strategiami działania na rynku krajowym i międzynarodowym zaprezentowano w ujęciu przeglądowo-porządkującym, jak również ukazano konkretne rozwiązania optymalizujące ich działalność bieżącą, inwestycyjną i finansową.

K. Pujer, W. Danielak (red), Nowoczesne zarządzanie organizacją ze szczególnym uwzględnieniem orientacji zasobowej, Wydawnictwo Exante Wrocław 2017.

W publikacji ukazano złożone problemy zarządzania organizacją gospodarczą i publiczną na poziomie strategicznym, taktycznym i operacyjnym. Autorzy poszczególnych rozdziałów omawiają zagadnienia: outsourcingu, interim managementu, konkurencyjności, zachowań organizacyjnych, zarządzania zasobami ludzkimi, w tym motywowania i oceny pracowniczej. W części empirycznej zaprezentowano zarządzanie portem lotniczym, transportem drogowym towarów oraz scharakteryzowano uwarunkowania prawno-podatkowe. Ponadto przeprowadzono analizę i ocenę metod i narzędzi ewaluacyjnych uczelni, a także ukazano proponowane zmiany metodyczne.

J. Adamczyk, R. Dylewski, Analiza gospodarki odpadami budowlanymi w województwie lubuskim, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012. 

Analiza gospodarki odpadami budowlanymi w województwie lubuskim powstała w ramach projektu badawczego własnego N N112 33 9438 w dyscyplinie makro- i mikroekonomii, pt. Ocena poziomu ekoefektywności gospodarki odpadami w województwie lubuskim w kontekście rozwoju zrównoważonego. Analiza systemowa z wykorzystaniem techniki LCA i GIS do optymalizacji gospodarki odpadami. Publikacja została opracowana na podstawie metodologii badań ilościowo-jakościowych, wykorzystujących technikę ankiety. Populację statystyczną stanowiły przede wszystkim firmy, które wykazały, że na terenie województwa lubuskiego w latach 2007-2009 w Wojewódzkim Systemie Odpadowym wytwarzały, odzyskiwały, unieszkodliwiały, transportowały lub przeprowadzały recykling odpadów budowlanych. Populację ograniczono do firm, których przedstawicielstwo znajduje się na terenie badanego województwa, pominięto jednostki wojskowe. Główne kryterium służące wyborowi populacji statystycznej opierało się na doborze tych przedsiębiorstw, które wytwarzały, odzyskiwały, unieszkodliwiały, transportowały lub przeprowadzały recykling odpadów budowlanych z grupy odpadów 17 oraz podgrupy 1701. Działalność związana z odzyskiem, unieszkodliwianiem, transportem, recyklingiem i/lub wytwarzaniem musiała trwać przynajmniej dwa lata w ciągu trzech analizowanych lat.

P. Waniowski, D.Sobotkiewicz, M. Daszkiewicz, Marketing. Teoria i Przykłady, Placet, Warszawa 2010.

Celem podręcznika jest przedstawienie wszystkich podstawowych zagadnień z zakresu marketingu, a tym samym zainspirowanie do ich stosowania w praktyce. Prezentując kolejne problemy, autorzy starali się odnieść je do otaczającej nas rzeczywistości, często posługując się przykładami przedsiębiorstw polskich bądź zagranicznych. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów szkół wyższych, zarówno dla tych, dla których będzie to tylko pierwszy krok w zgłębianiu bogatej wiedzy marketingowej, jak i dla tych, dla których marketing nie należy do grupy przedmiotów podstawowych. W obu przypadkach autorzy pragną, aby treść tej książki stała się źródłem własnych przemyśleń i aby pozwoliła na trafniejszą ocenę zjawisk i procesów marketingowych.

dobre_praktyki_rodowiskowe.jpg

M.Graczyk (red.), J. Adamczyk, B. Cupiał, J. Zarębska, Dobre praktyki środowiskowe jako stymulatory innowacyjności w regionie, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.

W książce opisano dobre praktyki prośrodowiskowe, zarówno o charakterze działań cyklicznych jak i jednorazowych, które ze względu na uniwersalny charakter mogą być upowszechniane w przedsiębiorstwach oraz jednostkach samorządowych szczebla podstawowego (gminach). W rozdziale pierwszym omówiono zagadnienie dotyczące innowacji w kontekcie regionalnych i lokalnych środowisk innowacyjnych. W rozdziale drugim omówiono sformalizowane systemy zarządzania. Przedstawiono dobre praktyki stymulowania wzrostu innowacyjności w organizacjach. W rozdziale trzecim omówiono zarządzanie cyklem istnienia wyrobów. Przedstwiono dobre praktyki w zakresie wzrostu innowacyjności produktów. W rozdziale czwartym omówiono Agendę 21. Przedswtiono dobre praktyki kształtowania rozowju zrównoważonego na szczeblu lokalnym. W rozdziale piątym omówiono zagadnienie dotyczące Wieloletnich planów inwestycyjnych. Przedstawiono również dobre praktyki w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18